Myynnin tehopakkaus
Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi digitaalisen markkinoinnin kulmakivistä. Vaikka sosiaalinen media ja muut uudet kanavat kilpailevat kiivaasti huomiosta, sähköpostimarkkinoinnin teho on todistettu yhä uudelleen. Kun se toteutetaan oikein, sähköposti tarjoaa suoran, henkilökohtaisen ja tehokkaan kanavan kommunikoida asiakkaiden kanssa. Hyvin rakennettu sähköpostilista on yrityksen arvokas omaisuus, joka ei ole riippuvainen ulkopuolisten alustojen algoritmeista. Sähköpostimarkkinoinnilla voit sitouttaa nykyisiä asiakkaita, kasvattaa myyntiä ja rakentaa luottamusta brändiäsi kohtaan. Se mahdollistaa syvempien suhteiden luomisen kuin mikään muu kanava, sillä viestit saapuvat suoraan asiakkaan henkilökohtaiseen postilaatikkoon.
Näin kasvatat sähköpostilistaasi tehokkaasti
Onnistunut sähköpostimarkkinointi edellyttää laadukkaan listan rakentamista ja osuvan sisällön tarjoamista. Tässä viisi konkreettista vinkkiä, joiden avulla voit tehokkaasti kasvattaa sähköpostilistaasi ja saada parempia tuloksia:
Luo laadukasta, ilmaista sisältöä: Tarjoa vierailijoille jotakin arvokasta vastineeksi heidän sähköpostiosoitteestaan. Tämä voi olla esimerkiksi ilmainen e-kirja, kattava opas, mielenkiintoinen webinaari tai yksinoikeudella saatava alennuskoodi. Nämä niin kutsutut "liidi-magneetit" houkuttelevat potentiaalisia asiakkaita liittymään listallesi.
Sijoita tilauslomakkeet oikeisiin paikkoihin: Älä piilota tilauslomaketta sivun alareunaan, vaan sijoita se näkyville paikoille, joissa se on helppo havaita. Hyviä paikkoja ovat esimerkiksi blogitekstien loput, sivupalkit, verkkosivun yläosa tai jopa ponnahdusikkunat. Muista, että tilauslomakkeiden tulisi olla houkuttelevia ja sisältää selkeä kehotus toimintaan (Call To Action).
Kerro, mitä tilaaja saa: Kerro selkeästi ja avoimesti, mitä tilaajat saavat, kun he tilaavat uutiskirjeesi. Tuleeko uutiskirje kerran viikossa vai kuukaudessa? Sisältääkö se vinkkejä, tarjouksia vai molempia? Avoin viestintä lisää luottamusta ja vähentää tilausten peruuttamisia.
Käytä sosiaalista mediaa sähköpostilistan kasvattamiseen: Mainosta sähköpostilistaasi aktiivisesti myös sosiaalisen median kanavissasi. Mainosta ilmaisista oppaistasi tai webinaareistasi ja ohjaa seuraajat tilauslomakkeelle. Voit hyödyntää myös maksettua mainontaa Facebookissa tai Instagramissa sähköpostilistan kasvattamiseen.
Tee tilaamisesta helppoa: Tilauslomakkeen tulee olla nopea ja helppo täyttää. Pyydä aluksi vain sähköpostiosoite ja nimi. Voit kerätä lisätietoja (esimerkiksi syntymäpäivä) myöhemmin, kun olet jo rakentanut luottamusta asiakkaan kanssa.
Sähköpostimarkkinoinnin automaatio ja personointi
Tehokas sähköpostimarkkinointi on nykyään paljon enemmän kuin vain massapostituksia. Markkinoinnin automaatio on avain, joka mahdollistaa sähköpostien lähettämisen juuri oikeaan aikaan ja oikeille henkilöille. Voit esimerkiksi asettaa automaattisen viestiketjun, joka käynnistyy, kun asiakas tilaa uutiskirjeesi. Tai lähettää personoidun tarjouksen asiakkaalle, joka on selaillut tuotetta verkkokaupassasi, mutta ei ole ostanut sitä. Tällainen personointi lisää merkittävästi konversioita ja asiakasuskollisuutta.
Mitä sähköpostimarkkinoinnilla voi saavuttaa?
Hyvin hoidettu sähköpostimarkkinointi voi olla yksi yrityksesi tehokkaimmista myyntityökaluista. Se voi auttaa sinua:
Kasvattamaan myyntiä: Lähettämällä kohdennettuja tarjouksia ja alennuskoodeja.
Parantamaan asiakasuskollisuutta: Pitämällä nykyiset asiakkaat ajan tasalla ja tarjoamalla heille lisäarvoa.
Lisäämään bränditietoisuutta: Jakamalla blogitekstejä, uutisia ja inspiroivaa sisältöä.
Keräämään arvokasta dataa: Seuraamalla, miten asiakkaat reagoivat viesteihisi, voit oppia heidän tarpeistaan ja kiinnostuksen kohteistaan.
